Dé yogahouding tegen allerlei kwaaltjes

viparita karani

Dé yogahouding tegen allerlei kwaaltjes

In de wereld van yoga en Ayurveda wordt de viparita karani vaak aangeraden bij lichamelijke ongemakkenDeze benen-tegen-de-muur houding is niet alleen heel relaxed maar helpt bij slaapproblemen, misselijkheid, PMS, een betere spijsvertering en brengt de geest echt tot rust.

Wakker worden en gelijk je benen tegen de muur omhoog. Geen gekke gedachte als je weet dat het je hormonen tot rust kan brengen, misselijkheid kan wegnemen en de geest kalmeert. De viparita karani heeft zoveel voordelen dat het een perfect begin van de dag is of voordat je gaat slapen. Of het nu slechts 1 minuut of een kwartier is, het is zeker de moeite waard om te proberen.

Uitvoering viparita karani

Stap 1: Ga op de grond zitten, met je gezicht richting de muur. Draai met een zijde van je heup zo dicht mogelijk naar de muur toe. Je heup raakt haast de muur. Eventueel leg je een bolster tegen de muur aan waar je uiteindelijk met je onderrug op komt te liggen.

Stap 2: De zijde van je heup ligt tegen de muur aan, plaats je handen iets naar achter en leun naar achter. Je knieen zijn zo dicht mogelijk bij je borst. Dan draai je de zitbotten naar de muur toe. Ze raken (haast) de muur.

Stap 3: Strek daarna je benen uit omhoog tegen de muur.

Stap 4: Je billen, benen en voeten raken de muur maar  zorg dat het comfortabel voelt. Voel je teveel stretch, kom dan iets van de muur vandaan.

Stap 5: Plaats je armen zijwaarts met je handpalmen omhoog of leg je handen op je buik.

Blijf zo 5 tot 15 minuten liggen. Als het te zwaar is, dan buig je je knieën richting borst. Daarna strek je je benen weer. Het moet een verlichtend gevoel geven, dat is belangrijker dan het aantal minuten. Hoe vaker je deze houding uitvoert, hoe makkelijk het wordt.

Sluit je ogen en focus je op je ademhaling vanuit je buik.

De viparita karani is overigens ook een hele fijne begin- of eindhouding van je yogapractice. All you need is a wall!