Slaapmeditatie

Slaapmeditatie

Slaapmeditatie

Lig je ‘s nachts vaak wakker? Val je maar niet in slaap door allerlei gedachtes? Piekeraars opgelet! Door deze eenvoudige slaapmeditatie slaap jij binnenkort als een roosje.

Slapeloze nachten door je werk, kinderen of een vervelende ruzie. Je hebt alles al geprobeerd, van kamillethee tot aan lavendelspray, niets helpt. Maar heb je al gehoord van de 4-7-8-methode? Deze ademhalingsoefening werkt als een soort van kalmeringsmiddel.

slaaptechniek

Hoe werkt de 4-7-8-methode?

Bij gevoelens van stress of angst, stijgt de adrenaline in je bloed en ga je sneller ademhalen. De 4-7-8-methode haalt je ademhaling naar beneden. Zo dwing je je hart om langzamer te gaan kloppen en dat maakt je heel snel kalm. Hetzelfde werkt ook zo voor je geest, omdat je je concentreert op je ademhaling.  De ademhalingstechniek of Pranayama 4-7-8-methode is al eeuwen in gebruik door Indiase yogi.

Deze slaapmeditatie gaat als volgt:

1. Adem gedurende 4 seconden heel rustig door je neus
2. Houd je adem 7 seconden in
3. Adem heel rustig uit door je mond gedurende 8 seconden.

Zorg een uur voordat je gaat slapen niet meer op je mobiel of tv kijkt. Ga lekker in bad of masseer je voeten met sesamolie (een methode uit de Ayurveda). Ga in bed liggen en concentreer je op je ademhaling. Waar zit je ademhaling? Rondom je borst? Probeer dan meer vanuit je buik te ademen. Geef jezelf hiervoor de tijd. Als je merkt dat je ademhaling is gezakt dan begin je aan de 4-7-8-methode. Wees niet te streng voor jezelf en oefen het een paar keer.

Voor de een werkt deze oefening zo goed dat ze vrijwel meteen in de slaap vallen. Anderen doen er wat langer over. Wees dus niet te streng voor jezelf en hou vol!