Pranayama; adembenemende ademhaling

Ademhaling

Pranayama; adembenemende ademhaling

We passeerden op het pad van Patanjali al drie stops. Zo vertelde ik je over Yama, Niyama en voeren we tijdens onze yoga practice verschillende Asana’s (houdingen) uit. Onze reis bevindt zich momenteel halverwege, bij de ‘halte’ Pranayama. De basis hebben we ‘onder de knie’, het is nu een kwestie van het vinden van de juiste sleutel tot je innerlijke wereld. Oei, klinkt dat vaag? Is het niet helemaal hoor, ik leg het je uit!

Onder Pranayama verstaat Patanjali verschillende ademhalingstechnieken. Samen met Asana vormen ze de hoogte vorm van reiniging voor lichaam en geest. De ademhaling kan ons krachtiger maken, meer stabiel. Maar ook voedt ademhaling het lichaam met energie, stimuleert het onze spijsvertering en longen en maakt het zenuwstelsel sterker. Bewust en rustig ademhalen maakt lichaam en geest kalm  
Je zou haast denken dat er geen dokter meer nodig is als iedereen dagelijks Pranayama zou uitoefenen. Misschien een tikkie overdreven maar bijdragen aan een betere gezondheid doen deze verschillende ademhalingstechnieken zeker wel.

De betekenis van Pranayama

‘Prana’ betekent ‘vitale kracht’ of ‘levensenergie’. ‘Yama’ betekent ontwikkelen, ontplooien of uitbreiden. Je kunt Pranayama dus vertalen als het ontwikkelen van vitale levensenergie. En deze energie wordt door de ademhaling door het lichaam geleid. Ademhalen zorgt dus voor meer dan alleen zuurstof.

Verschillende ademhalingstechnieken

PranayamaEr zijn verschillende Pranayama ademhalingstechnieken. Zo werkt de ene techniek bijvoorbeeld meer energie-opwekkend en de ander heel kalmerend. Ook zijn er technieken waarbij je je specifiek op een bepaald orgaan kan richten. Denk bijvoorbeeld aan problemen met de schildklier. Er zijn verschillende ademhalingstechnieken waarbij je de schildklier bijvoorbeeld kan stimuleren. Maar hoe werkt het dan precies?

De 5 fases van Pranayama

Gelukkig hoeven we in het dagelijks leven niet veel na te denken over onze ademhaling. Stel je voor dat je  jezelf iedere minuut van de dag moet toefluisteren dat je in- en uit moet ademen. Dan kunnen we nergens anders meer aan denken gezien het van levensbelang is! En juist dat,  even nergens anders aan denken, maakt dat Pranayama o.a. zo krachtig kan werken.

  1. Prana: De energie komt je lichaam binnen door het inademen.
  2. Samana: Onthouding van de ademhaling, zuurstof wordt in het lichaam opgenomen via de longen.
  3. Vyana: Het zuurstof wordt opgenomen in het bloed en door de rest van het lichaam vervoerd.
  4. Udana: De uitademing waarbij de adem een ontspannen en positief gevoel creëert.
  5. Apana: Het einde van de uitademing waarbij afvalstoffen en CO2 het lichaam verlaten.

Je ziet dat het nog een behoorlijk proces is maar we staan er te weinig bij stil. Adem maar ‘s diep in en uit en kijk of je een van de bovenstaande fases kunt herkennen.

Gefeliciteerd, je hebt zojuist bewust ademgehaald en wellicht een van de fases herkent! Dit geeft je dus een klein beetje inzicht in de wereld van Pranayama.

Mocht je nu graag meer willen weten over Pranayama? Vraag het aan je yogadocent of laat hieronder een reactie achter. Wie weet dat we dan binnenkort wel een workshop Pranayama organiseren.