Hot (Yin) Yoga

Hot Yoga of Bikram Yoga is yoga in een verwarmde yogastudio, rond 35 tot 40 graden celsius. Het is een reeks van een vast aantal yoga poses (asana’s) die elkaar opvolgen. Deze vorm van yoga werkt op je gehele lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Yogaschool Breda biedt nu ook Hot Yin Yoga, een zachtere vorm van yoga in een verwarmde studio. Het zijn voornamelijk zittende en liggende oefeningen waarin de spijsvertering wordt geactiveerd, kraakbeen en bindweefsel rondom gewrichten worden gestimuleerd en de totale innerlijke rust toeneemt.

Afvallen

Door de focus op een regelmatige ademhaling en de lichaamseigen warmte, stimuleer je de stofwisseling, ga je zweten, voer je afvalstoffen af en verminder je het hongergevoel. Hierdoor val je af. Tijdens een Hot Yogales verbrand je gemiddeld 400-700 kcal.

Kracht en flexibiliteit

Door de regelmatige beoefening van de asana’s (houdingen) bouw je spierkracht en flexibiliteit op. Stramme en stijve spieren worden flexibeler, waardoor je lichaam beter in evenwicht is. Door de beweging worden je botten en aanhechtingen geactiveerd en verminder je de klachten die gepaard gaan bij  jicht, artritis en reuma.

Bloedsomloop

Bij de dynamische vorm van (Hot) Yoga gaat je hartslag omhoog en wordt er meer zuurstofrijk bloed naar al je lichaamsdelen gepompt. Zo bevorder je de bloedsomloop in je gewrichten, bindweefsel en organen. Met de asana’s (houdingen) open je je lichaam en creëer je ruimte zodat het bloed ook de plaatsen kan bereiken die normaal gesproken stijf en gesloten zijn. Dat zijn de plaatsen waar je vaak ‘pijn’ ervaart.

Reiniging

Door de warmte gaat je lichaam zweten en afvalstoffen uitscheiden. Met het geconcentreerd en diep ademhalen verwijder je de oude lucht uit je longen. Bovendien verhoogt de warmte je hartslag en wordt je bloedsomloop gestimuleerd.

Ademhaling

Omdat je aandacht bij je ademhaling is, wordt deze rustiger en is meer afgestemd met de bewegingen die we maken.  (Hot) Yoga zal ervoor zorgen dat je door deze ademhaling meer naar ‘binnen’ gaat en daardoor minder ‘in je hoofd zit’.

Je fysieke gezondheid

De asana’s (houdingen) zijn ervoor om je lichaam in verschillende lagen te stretchen, te versterken en te ontspannen. Je reinigt je organen en je lymfe stelsel en zorgt voor de afvoer van afvalstoffen.

Stressvermindering

De stress die we in ons dagelijks leven ervaren heeft direct effect op ons lichaam: op onze spijsvertering, bloedsomloop, immuunsysteem en emoties. Het is zelfs bewezen dat langdurige stress tot ernstige ziekte kan leiden. Wanneer je op regelmatige basis (Hot) Yoga beoefent, kalmeer je je lichaam en geest, breng je je zenuwstelsel in balans, geef je je immuunsysteem een boost en reinig je je lichaam.

Deelname

Reserveer via de app heel snel en gemakkelijk een Hot Yoga les. Het is, om je gezondheid te verbeteren, niet mogelijk om meerdere Hot Yoga lessen per dag te volgen.

Voorbereiding

– Drink voldoende water gedurende de dag
– Zorg voor fijn zittende, niet te warme kleding
– Gebruik geen body lotion of parfum voor de les
– Zorg wel dat je fris gewassen bent
– Drink tijdens de les water naar behoefte